کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان زاده 30 ژوئینه 1970

کارگردان ، تهیه کننده و فیلم نامه نویس بریتانیایی – آمریکایی

مشهوریت=ساخت فیلم با پیچیدگی زیاد

او در فیلمسازی پیشتاز ترین کارگردان قرن بیست و یکم  به شمار میرود و در مجموع حدود 4.7 میلیارد دلار فیلم های ساخته شده توسط او فروش داشته است.

جوایز و نامزد ها=او تا این لحظه 11 اسکار از 36 بار نامزی گرفته است و  خود او نامزد پنج جایزه اسکار ، پنج جایزه بفتا و شش جایزه گلدن گلوب بوده است. آقای نولان در سال 2015 از سوی تایم یکی از 100 شخص تاثیر گذار جهان نامبرده شده است . او در سال 2019 به پاس کارهایش در سینما به عنوان فرمانده والامقام اپراتوری بریتانیا شد.

کریستوفرنولان

یکی از بزرگترین کارگردان های تاریخ سینما

زندگی نامه:

آقای نولان از جوانی به فیلم سازی علاقمند بوده و پس از تحصیل در کالج دانشگاهی لندن ، نخستین فیلم بلندش ، تعقیب را کارگردانی کرد.

فیلم تعقیب به صورت 16 میلی متری و سیاه و سفید ساخته شده و تماما در خیابان های لندن فیلمبرداری شده است و بیشتر زمان فیلم را آقای نولان به صورت دستی فیلم برداری کرده است و قسمت عجیب این فیلم این است که بودجه کل فیلم فقط و فقط 6 هزار دلار بوده است و منزل بازیگر خانم این فیلم در واقع منزل پدر و مادر کریستوفر نولان بوده است.

این فیلم در آن سال موفق به دریافت جایزه ببر از جشنواره بین المللی فیلم روتردام و جایزه سیاه و سفید اسلم دنس شد.

بعد از این فیلم آقای نولان سراغ فیلمی به نام یادگاری رفت و این فیلم رو در سال 2000 منتشر کرد این فیلم منجر به مشهوریت آقای نولان در دنیای سینما شد و همچنین این فیلم موفق به نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی شود. این فیلم رو آقای نولان بر پایه داستان کوتاهی از برادرش جاناتان نوشته است. این فیلم دو روایت دارد این دو روایت به دو صورت مشخص شده است بخش سیاه و سفید فیلم که روایت خطی دارد و بخش رنگی فیلم که وقایع به صورت بر عکس در آن روایت میشود و در آنها آقای نولان به زیبایی هرچه تمام تر این دو روایت را باهم پیوند میدهد.(فیلم واقعا پیچیدست و اگر ببینید قطعا بار اول نمیتونید متوجه کامل فیلم بشید.) این فیلم یکی از بهترین فیلم های سال 2000 میباشد.

سپس آقای نولان سراغ فیلم بی خوابی با بازی آل پاچینو رفت و این فیلم اولین فیلم نولان به صورت فیلم سازی استودیویی بود.(قبلی ها به صورت مستقل بودند.) این فیلم روانشناسانه و رمز آلود است و بازسازی فیلمی نوروژی در سال 1997 به همین نام میباشد. نکته جالب این فیلم این است که در کارنامه آقای نولان این تنها فیلمی هست که خودش کارگردانی نکرده است.

بعد از ساخت این فیلم ها کریستوفر نولان ساخت یکی از بهترین سه گانه های تاریخ رو شروع میکنه و این سه گانه باعث مشهوریت پیش از پیش این کارگردان موفق در دنیای سینما میشود. البته وسط ساخت این سه گانه کریستوفر نولان دو تا فیلم دیگه به نامه های پرستیژ و سر آغاز را منتشر میکند.

سه گانه شوالیه تاریکی که اقتباسی از داستان ابر قهرمانی به نام بتمن میباشد. شخصیت بتمن در به صورت کلی یازدهمین فرنچایز پرفروش تمام دوران است ولی به جرئت میتوان گفت که بهترین فیلم ساخته شده از این شخصیت توسط کریستوفر نولان بوده است. قبل از ساخت این فیلم توسط نولان آخرین فیلم ساخته شده توسط شخصیت بتمن با شکست سنگینی در گیشه روبرو شده بود و همین باعث شد که بردران وارنر تصمیم  بگیرند که تمام فیلم های در حال توسعه از شخصیت بتمن را کنسل کرده و دنبال باز راه اندازی این شخصت در سینما باشند که در آن زمان افراد زیادی هم برای این کار در نظر گرفته شد ولی در نهایت بردران وارنر تصمیم به استخدام آقای نولان برای ساخت این فیلم ها گرفتند و نتیجه این انتخاب خوب رو هم هم در گیشه و هم در کیفیت فیلم مشاهده کردند.

آقای نولان سعی کرد لحن تاریکتری به فیلم های بتمن بدهند و انسانیت و واقع گرایی از پایه های اصلی فیلم باشد. هدف از این کار این بود که بیننده فیلم هم به خود شخصیت بروس وین و هم بتمن توجه کند . نکته قابل توجه در این فیلم این است که در ساخت فیلم از تصویر های تولید شده توسط کامپیوتر خیلی کم استفاده شده است و بیشتر متکی بر بدلکاری های سنتی و جلوه های مینیاتوری بوده است. فیلم دوم این مجموعه یکی از بهترین فیلم های ساخته شده تاریخ است و رتبه 4 ، 250 فیلم برتر تاریخ را به خود اختصاص داده است. نکته ناراحت کننده فیلم دوم فوت هیث لجر 6 ماه قبل از اکران عمومی فیلم دوم بوده است که این اتفاق باعث توجه خیلی بیشتر رسانه ها به این فیلم شد. فیلم شوالیه تاریکی موفق شد در آن سال تعدادی از رکورد های فروش در گیشه ها را به نام خود کند. این فیلم نامزد 8 جایزه اسکار شد و موفق به دریافت دو تا از اونها هم شد. فیلم سوم ساخته شده از این سه گانه هم که کریستوفر نولان در ارتباط با ساختش دچار تردید ولی وقتی بردارش و دیوید اس.گویر داستان فیلم را به کریستوفر دادند او متمایل به ساخت این فیلم و پایان خوش برای این سه گانه باشد.

در این بین آقای نولان در سال 2006 فیلم پرستیژ را با تم تردستی با بازی هیوجکمن و کریستین بیل ساخت و این فیلم موفق به فروش 109 میلیون دلار در سراسر جهان شد در حالی که بودجه ساخت فیلم به صورت کلی 40 میلیون دلار بوده است و این فیلم موفق به نامزدی دو جایزه اسکار شد. مجله امپایر این فیلم را در میان یکی از 100 فیلم برتر قرن بیست و یک رتبه بندی کرده است.

فیلم دیگری که در بین سه گانه شوالیه تاریکی آقای نولان ساخته فیلم سر آغاز میباشد.این فیلم در سال 2010 ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *