نقد فیلم مردی به نام آتو

مردی به نام آتو

کارگردان: Marc Forster

نویسنده: David Magee

بازیگران:Tom Hanks,Rachel Keller,Manuel Garcia-Rulfo

ژانر:درام ، کمدی

زمان فیلم :126 دقیقه

قابلیت دیدن با خانواده:بله

نمره Moviej2 به این فیلم از 10 :8.5

مردی به نام آتو

o_t_t_o

مردی بداخلاق به نام آتو

امروز با نقد فیلمی با بازی تام هنکس که اقتباسی از کتاب مردی به نام اوه است .این کتاب به قدری فروش داشته و محبوب بوده که  هالیوود تصمیم خودش گرفت تا فیلمی با اقتباس از این کتاب بسازه.

اثری که شاید تازگی ساخته هانس هولم در سال ۲۰۱۵ را نداشته باشد اما باز هم وقایعی جذاب را حول محور بد اخلاق‌ترین مرد آمریکا روایت می‌کند.

داستان این فیلم حول محور مرد مسنی به نام اتو اندرسون می‌باشد که به تازگی همسر خود را از دست داده و از شغل مهندسی نیز بازنشست شده است. او این مشکلات زندگی را با غر زدن به بقیه و امر و نهی کردن و بد خلقی بر سر آن‌ها تلافی می‌کند.او به صورتی برخورد میکند که گویی انگار تنها آدم بدبخت و تنها در جهان فقط و فقط او می‌باشد.

نکته قابل توجه در فیلم مورد بد خلقی آتو هست انتظاری که بیننده از یک آدم بد خلق داره فراتر از این چیزی هست که در فیلم نمایش داده شد و شخصیت آتو فقط یک مقدار از یک آدم معمولی بد اخلاقتر بود و این باعث میشد که احساس بدخلقی آتو به زیاد به ببیننده القا نشود.

تقریبا میشه گفت هرچیزی که سر جای خود قرار نگیرد باعث به هم ریخته شدن آتو میگردد.

این امر ادامه پیدا می‌کند تا روزی که آتو از کار بازنشسته شده و تصمیم میگیره خود کشی کند در اولین تصمیم آتو به خودکشی ، خونه ی روبه رویی آتو به پلاک 206 همسایه های جدیدی میرسن زوجی با دو فرزند دختر ، زن اهل مکزیک و مرد اهل تگزاس . ورود این همسایه های جدید به محله آتو باعث ایجاد تغییراتی در محل و علی الخصوص آتو میشود. در فیلم در هر بار خودکشی آتو فلش بکی به گذشته رو شاهد هستیم که منجر به شناخت بیشتر آتو و مسیری که طی کرده تا به اینجا برسد.

مردی به نام آتو و همسایه 206

ما از همون ابتدا بررسی میکنیم آتو که فردی بیکار بوده و می‌خواسته سفر کنه داخل ایستگاه قطار دختری رو میبینه که مسیرش برعکس خودش هست یعنی به سمت غرب. سوفیا که از روی حواس پرتی و ناخواسته کتاب از کیفش بیرون میافتد و باعث آغاز ماجرا  آتو میشود. آتو افتادن کتاب رو میبینه و تغییر مسیر میده و تا کتاب رو به صاحبش برگرداند.

ولی روبرو شدن آتو با صاحب کتاب باعث دلبستگی متقابل این دو نفر به هم دیگه میشود. مسئول قطار شروع به چک کردن بلیط ها میکند و زمانی که به آتو میرسد و مشاهده میکند بلیط آتو اشتباهی هست و از آتو درخواست پول بابت بلیط میکند و همانطور که بالاتر هم گفتیم آتو بیکار بوده و طبیعتا پول کافی برای تهیه بلیط نداشته و همین موضوع سبب میشود که صاحب کتاب مابقی پول بلیط آتو را بدهد.

آتو هم برای جبران بدهی دوباره سعی میکنه در ایستگاه قطار با سوفیا روبرو شود که روبرو هم میشود و سوفیا از آتو میخواد که اون رو به یک وعده شام دعوت کند و آتو هم اینکار رو میکند.  یکی از صحنه های درام فیلم صحنه شام در رستوران هست در رستوران سوفیا غذا سفارش میده در حالیکه آتو غذایی سفارش نمیده و این برای هر کسی این سئوال رو به وجود میاره که چرا و این سئوال رو سوفیا از آتو میپرسه و آتو پاسخ میده که داخل خانه غذا خورده است و دلیل این غذا خوردن در خانه رو این عنوان میکنه که به میزانی پول داشته باشد که سوفیا بتونه هر غذایی که مورد علاقش هست رو در رستوران بخورد. و این جمله باعث میشود که سوفیا از آتو خوشش بیاد.

خب بگذریم اگر بخواهیم به صورت کلی بگیم این فیلم شاید زیاد مانوور های هیجان انگیز نداشته باشد اما بازی فوق‌العاده تام هنکس باعث بروز تمامی این موارد در فیلم میشود. چیزی که در فیلم مردی به نام آتو خیلی به چشم میاد و تقریبا بار اصلی فیلم رو هم به دوش میکشد.

مورد دیگری که در طی برگشت به گذشته ها متوجه میشویم این هست که آتو فرزندش رو طی یک حادثه از دست داده است. این مورد هم یکی دیگر از دلایلی هست که آتو میخواد خودکشی کند.

ورود همسایه جدید به محله باعث میشود که آتو یواش یواش به زندگی کردن امیدوارتر شده و دست از خودکشی به صورت کامل بکشد.

فیلم رو میشه به دو تا یک ساعت تقسیم کرد یک ساعت اول فیلم با یک روند ثابت پیش میرود به صورتیکه ممکن است یکسری از ببینده ها در همین یک ساعت اول بیخیال دیدن ادامه فیلم شوند و یک ساعت دوم که فیلم روند بهتری در پیش میگیرد و در پایان میتواند رضایت ببینده را در بر داشته باشد.

موضوع فیلم اصلا گنگ نیست که بخواهیم در موردش بیش تر این صحبت کنیم فقط به همین اندازه بدونیم که آتو تونست به یک فرد دوجنسه ماشین هدیه بده به یک هم محله ای که هر روز در حال دویدن هست خانواده هدیه بده یک خانواده مسن رو از به آسایشگاه رفتن نجات بده و کمک خرج همسایه اش شد. و میشه گفت هر فردی رو که درون فیلم ما تونستیم ببینیم آتو اثرات خیلی مهمی روی آن ها گذاشته بود. از همه مهم تر جدا از آدم ها به گربه هم که جایی برای موندن نداشت کمک کرد. همه این موارد نشان دهنده این نکته هست که آتو با اینکه آدم خوش خلقی نبوده ولی از ته دل آدم مهربانی بوده و سعی در کمک به همه افراد داشته است.

در انتها یا سکانس پایانی فیلم که آتو آندرسون به خواسته اش میرسه و فوت می‌کنه به واسطه ی بیماری که داشت و پیش همسرش سوفیا خاک میشود. خب آتو میخواست این اتفاق زود تر بیفته اما بعد از بیست هفت سال این اتفاق میافتد. و پایان فیلم همون چیزی هست که انتظارش رو ببینده داشت یک پایان خوب.

خب نکته که که یادمون رفت بهش اشاره کنیم آتو آدم هارو به دو دسته تقسیم می کرد

دسته ی اول احمق ها

و دسته دوم افرادی که احمق نیستن

یک نکته عجیبی هم که در مورد این فیلم وجود داره درام کمدی هست صحنه های خنده دار فیلم از ابتدا هرچی به انتها نزدیک میشه مخاطب نمیدونه سکانس های طنز این فیلم رو باید بخنده یا گریه کند.  این یعنی یک درام واقعی

و در نهایت

فیلم مردی به نام آتو سرگرم کننده هست و یک نکته ای یاد مخاطب میده همون طور که یک همسایه تونست برای مرد بد اخلاق مسن (آتو) گریه کند شما هم میتونید برای آتو دوست داشتنی بد اخلاق گریه کنید.

تریلر فیلم مردی به نام آتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *