تام هنکس

تام هنکس- Tom hanks
تام هنکس (توماس جفری هنکس)
تاریخ تولد:9 ژانویه 1956 زاده شهر کنکورد در ایالت کالیفرنیا
حرفه: بازیگر و فیلمساز

زندگی نامه: تام هنکس یکی از شناخته شده ترین بازیگران جهان است همچنین از او به عنوان یکی از نماد های فرهنگی آمریکا یاد میشود. تام هنکس  چهارمین بازیگر پرفروش در آمریکای شمالی است.

تام هنکس در شهر کنکورد در ایالت کالیفرنیا زاده شد.پدرش آشپز دوره گرد و مادرش در بیمارستان کار میکرده است. اصل و نسب مادر تام پرتغالی است . اما پدربزرگ و مادربزرگ وی از طرف پدری جز مهاجران بریتانیایی هستند. والدین تام در سال 1960 از یکدیگر جدا شده اند و تام به همراه خواهر و بردارش به همراه پدرشان به زندگی ادامه دادند.(یکی از برادر ها هم با مادرش به زندگی ادامه داد.)

تام هنکس مسیحی انجیلی بوده و در دوران مدرسه در میان دانش آموزان و معلمان فرد محبوبی نبوده است.

تام در دوران دانشگاه رشته تئاتر را انتخاب کرد. وی در ابتدا در کالج چابوت شروع به مطالعه کرد و دو سال بعد به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سکرمنتو انتقالی گرفت.

در طول سال های درس خواندن ، تام با وینست دولینگ آشنا میشود. وینست از مسئولان یکی از تئاتر ها بوده و به پیشنهاد وی ، تام به عنوان کارآموز به آنجا میرود.دوره کارآموزی تام 3 سال به درازا میکشد و تام در این دوره کارآموزی با تمامی قسمت های تئاتر آشنا میشود و همچنین در این دوره بخاطر بازی در یک تئاتر موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر میشود.

بعد از این تام درفیلم “او میداند تنها هستی” نقش آفرینی میکند و همچنین نقشی در فیلم تلوزیونی “معماها و هیولاها” نیز به وی داده می شود.

در همین سال تام یکی از نقش های کلیی فیلم ماندرک به کارگردانی دنیل سثرن را نیز بازی میکند. در سال بعد هم تام یکی از نقش های کلیدی را در سریال کمدی “دوستان صمیمی” بازی میکند(سریال محصول شبکه NBC) این سریال نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد.

نقش آفرینی های تام در مجموعه های قبلی اش ، ران هاوارد ، کارگردان هالیوود ، که در آن زمان در حال کار روی فیلمش بود را مجاب کرد که از تام به برای حضور در فیلمش دعوت کند. تام در این فیلم بازیگر نقش اصلی را ایفا کرد و این فیلم فروش موفقی در گیشه داشت.

بازی در فیلم “هیچ چیز مشترک” به همگان ثابت کرد که تام توانایی بازی نقش های بسیار جدی را نیز دارد ولی بعد از این تام در یک سقوط کوتاه افتاد و چند سال موفق به به بازی در فیلم های با کیفیت و پرفروش نشد.

بعد از سقوط تام با فیلم “لیگ خودشان” مجدد به اوج برگشت. تام در سال 1993 توانست اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را در نقش اندرو بکت در فیلم “فیلادلفیا” برنده شود. بعد این در سال 1994 تام سراغ بازی در فیلم مشهور “فارست گامپ” رفت و در این فیلم هم خوش درخشید و توانست دومین جایزه اسکار بازیگری را و یک جایزه گلدن گلوب را دریافت کند.

فارست گامپ-Forrest Gump

در ادامه تام در “آپولو 13 “به نقش آفرینی پرداخت که این فیلم هم موفق شد نظر منتقدین و تماشگران را به خودش جلب کند و بعد از این تام رفت سراغ صداپیشگی یکی از ماندگارترین شخصیت های کارتونی به وودی .

از اینجا به بعد تام در کنار بازیگری سراغ کارگردانی هم رفت و در سال 1996 فیلم” آن کاری که میکنی” را کارگردانی کرد و همچنین تهیه کنندگی ، نویسندگی و کارگردانی سریال کوتاه “از زمین به ماه” را نیز بر عهده داشت. این سریال برنده جایزه امی شده ویکی از پرهزینه ترین مجموعه های تلوزیون تا آن زمان بود.

پروژه بعدی تام محصول همکاری او با استیون اسپیلبرگ ، فیلمی به نام “نجات سرباز رایان” بود . این فیلم یکی از بزرگترین فیلم های تام هنکس بوده و این فیلم موفق شد در آن سال اسکار بهترین کارگردانی را به ارمغان بیاورد و همچنین از نظر خیلی ها این فیلم بهترین فیلم ساخته شده جنگی است.

نجات سرباز رایان-saving private ryan

پروژه بعدی تام فیلم” نامه داری “بود که تام با مگ رایان در این فیلم هم بازی بود. در سال 1999 تام با پروژه “مسیر سبز” شروع به همکاری کرد.همچنین قسمت دوم داستان اسباب بازی ها را نیز صداگذاری کرد.سال بعد نیز به خاطر بازی در فیلم “دور افتاده” موفق به دریفات یک گلدن گلوب و نامزدی دریافت جایزه اسکار شد. همچنین تام در سال 2001 به تیم کارگردانی سریال کوتاه” جوخه بردران” پیوست  و مشغول کارگردانی شد.

پروژه بعدی تام نتیجه همکاری او با سم مندس در فیلمی به نام “جاده ای به سوی تباهی” بود که تام نقش منفی داستان را ایفا میکرد. بعد از این مجددا شاهد همکاری با استیون اسپیلبرگ در ساخت فیلم “اگه میتونی منو بگیر” بود. در همان سال نیز تام به همراه همسرش فیلم “عروسی یونانی بزرگ من” را ساختند.

اگه میتونی منو بگیر-Catch me if you can

در سال 2004 تام در فیلم برادران کوئن به نام “قاتلین پیرزن” شرکت کرد. فیلم بعدی او همکاری مجدد وی با اسپیلبرگ در” ترمینال” بود . همچنین در نتیجه همکاری با رابرت زمکیس فیلم “قطار سریع السیر قطبی” را ساخت که یک فیلم خانوادگی بود.

در سال 2006 تام در فیلم پرفروش” رمز داوینچی” نقش آفرینی کرد .

در سال 2007 تام در فیلم “جنگ چارلی ویلسون” بازی کرد. در این فیلم تام نقش سناتور دموکرات ایالت تگزاس را بازی کرد و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

در سال 2009 فیلم “فرشتگان و شیاطین” با بازی تام هنکس روی صحنه رفت . با نمایش این فیلم مشخص شد که تام یکی از بالاترین دستمزدها را در بین بازیگران هالیوودی دریافت میکند.

در سال 2010 تام تهیه کنندگی فیلم “جایی که موجودات وحشی هستند” که یک فیلم برای کودکان بود را بر عهده داشت. همچنین در همین سال مجددا از تام برای صداگذاری انیمیشن اساب بازی ها دعوت شد.

در سال 2011 تام فیلم “لرب کراون “را کارگردانی کرد که در این فیلم در کنار جولیا رابرتس به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم نتوانست موفقیت زیادی کسب کند و انتقادات بسیاری هم به آن شد.

از دیگر فیلم های تام میتوان به “کاپیتان فیلیپس” اشاره نمود که داستان واقعی یک گروگان گیری را روایت میکند. همچنین فیلم “نجات آقای بنکس” که در این فیلم تام نقش والت دیزنی  و تبدیل به اولین بازیگری شد که نقش والت دیزنی را ایفا کرد.

تام در سال 2015 در فیلم موفق “پل جاسوس ها “به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نقش آفرینی کرد.در سال 2016 در نقش یک خلبان در فیلم” سالی” به کارگردانی کلینت ایستوو ظاهر شد.

در سال 2019 برای بازی در فیلم” روزی زیبا در محله” نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید.

تام هنکس در ابتدا با سامانتا لوییس ازدواج کرد و زمانی که این دو از هم جدا شدند نتیجه این ازدواج دو فرزند بود.

بعد از آن با ریتا ویلسون ازدواج میکند این دو باهم سر صحنه فیلم برداری با هم آشنا شدند و در نهایت رابطه عاشقانه صمیمی بین آن دو شکل میگیرد و نتیجه این ازدواج هم دو فرزند پسر است.

تام هنکس به دیابت نوع 2 مبتلاست.

تام هنکس یکی از حامیان حزب دموکرات است و در سال 2008 یکی از طرفداران اوباما بوده است و در سال 2020 هم از جو بایدن حمایت کرده است.

تام هنکس یک مسیحی است. او در مورد زمانی که به کلیسا می‌رود می‌گوید:

باید بگویم که وقتی به کلیسا می‌روم (که همیشه می‌روم)، عمیقاً در مورد این راز فکر می‌کنم که چرا؟ چرا مردم آن چیزی هستند که هم‌اکنون هستند؟ چرا اتفاقهای بد برای آدمهای خوب می اُفتد و چرا اتفاقهای خوب برای آدمهای بد اتفاق می‌افتد؟ و من فکر می‌کنم که راز این موضوع تقریباً در تئوری وحدت بشریت است.

طبق گفته های تام هنکس او دوست داشته که فضانورد باشد اما چون در درس ریاضی ضعیفبوده سراغش نرفته است ولی به دلیل علاقش در چند پروزه ناسا به عنوان حامی مالی شرکت کرده است.

تام یک کتاب به اسم داستان های ماشین تحریر در سال 2017 منتشر کرده است که این مجموعه ای از داستان های کوتاه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *