برادران سوپر ماریو نقد انیمیشن

برادران سوپر ماریو-

کارگردان: aaron horvath

نویسندگان: Matthew Fogel

نمره Moviej2 به این فیلم از 10 : 7.2

ژانر: کمدی ، ماجراجویی

زمان انیمیشن: 89 دقیقه

قابلیت دیدن با خانواده : بله

این انیمیشن توانسته رکورد پرفروش ترین انیمیشن تاریخ را در افتتاحیه جهانی بزند و به نام خودش کند. انیمیشن سوپر ماریو موفق به فروش داخلی و خارجی 377 میلیون دلار در هفته اول پخش خودش شد. این رکورد پیشتر در اختیار انیمیشن یافتن دوری بوده است با مبلغ تقریبی 135 میلیون دلار.

انیمیشن برادران سوپر ماریو جدیدترین اقتباس از بازی های دیجیتالی به شمار میرود که توسط کمپانی یونیورسال ساخته شده است.

در این انیمیشن کریس پرت ، آنا تیلور ، چارلی دی ، جک بلک و ست روگن و … صداپیشگی کرده اند.

نظر منتقدان در باره انیمیشن برادران سوپر ماریو به این صورت هست که معتقدند که این انیمیشن اصلا به هیجان انگیزی بازیش نیست ولی اثری رنگارنگ و زیبا است.

برای این انیمیشن تا این لحظه در سایت راتن تومیتوز 92 نقد منتشر شده است و امتیاز 54 درصدی به آن تعلق گرفته است. در سایت متاکریتیک هم این انیمیشن نمره 49 از صد را کسب کرده و 35 نقر نیز برای آن منتشر شده است.

قبل از توضیحات بیشتر بهتر هست به تک تک شخصیت های انیمیشن برادران سوپر ماریو بپردازیم:

ماریو:

بدون اغراق معروفترین شخصیت دنیای نیتندو است و این انیمیشن بر اساس شخصیت او ساخته شده است و طبیعتا شخصیت اصلی این انیمیشن نیز هست. همانطور که شما هم میدانید او یک لوله کش است.

در همان ابتدای این انیمیشن با یک تبلیغات تلوزیونی روبرو هستیم از ماریو به همراه برادرش لوئیجی که تبلیغ مربوط به لوله کشی است. از نظر این دو برادر این تبلیغ یک تبلیغ بسیار سینمایی است ولی از نظر افراد خانوادشون زیاد هم به این شکل نیست.

با همین تبلیغ بامزه اون ها موفق به دریافت اولین کارشون میشن ولی خب مطابق انتظار ، دو برادر اصلا در انجام اینکار موفق نیستند.

کریس پرت وظیفه صداپیشگی این شخصیت را بر عهده دارد. البته صداپیش گی او با نقد های منفی زیادی روبرو شده است و دلیلش هم لهجه اوست. برخی معتقد هستند که لهجه او هیچ شباهتی به شخصیت شاداب ماریو ندارد.

البته پرت در صداپیشگیش از یکسری تیکه کلام ها استفاده کرده که باعث شده که به ما در شناخت بیشتر شخصیت ماریو کمک کند و کیفیت صداپیشگیش هم ارتقا پیدا کند.

کریس پرت
لوئیجی

برادر کوچک و وفادار ماریو . لوئیجی شخصیتی ترسو و دوست داشتنی است. او هر کمکی که از دستش بر بیاید برای برادرش و دوستانش انجام میدهد.

وظیفه صداپیشگی این شخصیت را چارلی دی بر عهده دارد. چارلی دی سابقه بازیگری در سریال “هوا در فیلادلفیا همیشه آفتابی است ” را دارد. همانطور که در فیلم و در تریلر ها مشخص است چارلی دی با این شخصیت اخت شده و به خوبی وظیفه صداپیشگی را انجام میدهد.

چارلی دی
تود:

او یار و همراه معتمد پرنسس پیچ است. او ماریو و پرنسس پیچ را در ماجراجویی که دارند همراهی میکند. تود در بازی های ویدئویی ماریو ، شخصیتی شاد و خوش حال است و در حین شخصیتی ترسو هست .

کیگان مایکل این شخصیت را صداپیشگی کرده است.

کیگان مایکل
بوزر:

بوزر، بزرگ‌ترین دشمن ماریو، شخصیت منفی اصلی انیمیشن «برادران سوپر ماریو» است. پادشاه کوپا از سال ۱۹۸۵ با ماریو درگیر بوده و مکررا پرنسس پیچ را می‌رباید و سعی می‌کند تا قلمرو و پادشاهی قارچ‌ها را تسخیر کند.

ظاهر تهدیدآمیز نمادین بوزر همراه با ویژگی‌های فیزیکی حیرت‌انگیزش، از جمله نفس آتشین، او را به غول مرحله آخر داستان ماریو تبدیل می‌کند.

از آن‌جایی که یک سوپراستار صداپیشگی این شخصیت را بر عهده دارد یکی از نسخه‌های قدرتمند بوزر مانند بوزر خشمگین گزینه‌ای مناسب برای فیلم ماریو خواهد بود.، اگرچه بوزر در فرم اصلی خود نیز به اندازه کافی قدرتمند است و قبلا هم دیده‌ایم که به صورت انفرادی و با همان ویژگی‌های معمول خود قلمرو برف را نابود کرده است.

جک بلک، یکی از ستارگان هالیوود، صداپیشه بوزر است و این موضوع یکی از نقاط قوت این انیمیشن محسوب می‌شود.

جک بلک
کامک

ماریو یارانی مانند لوئیجی و تود را در کنار خود دارد و در طرف مقابل، کامک نیز دستیار بوزر است. او یک جادوگر عرفانی به حساب می‌آید که با استفاده از جادوی خود اغلب باعث برتری بوزر در برابر دشمنانش می‌شود. جالب این‌جاست که کامک در بازی‌های ویدیویی دشمن سرسخت یوشی است که به نظر می‌آید جایی در انیمیشن «برادران سوپر ماریو» ندارد.

کوین مایکل ریچاردسون که صداپیشه آثاری مانند «مورتال کامبت»، «لیلو و استیچ» و «فمیلی گای» بوده از صدای منحصر به فرد و جذاب خود در این اثر و برای شخصیت کامک استفاده خواهد کرد.

کوین مایکل ریچارسیون
پادشاه پنگوئن ها:

یکی از شخصیت‌های فرعی  «برادران سوپر ماریو»، پادشاه پنگوئن‌ها است. پنگوئن‌ها در بازی‌های ویدیویی ماریو شخصیت‌های نسبتا بی‌آزاری هستند که در بدترین حالت فقط بعضی مواقع در طول ماجراجویی‌های ماریو سر راه او قرار می‌گیرند

کری پایتون بازیگر نقش پادشاه ایزکیل در «مردگان متحرک»، صداپیشه پادشاه پنگوئن‌ها خواهد بود.

کری پایتون
پرنسس پیچ:

معروف‌ترین شخصیت نینتندو که حضورش در انیمیشن «برادران سوپر ماریو» بسیار پر رنگ هست  اما در تریلر حضور ندارد پرنسس پیچ است. او یکی از مشهورترین شخصیت‌های زن در تاریخ بازی‌های ویدیویی و فرمانروای پادشاهی قارچ‌ها و معشوقه ماریو است.

با این حال، وی نیز توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد و برای مثال می‌تواند در هوا معلق بماند.

آنا تیلور که به خاطر بازی در آثار «جادوگر»، «گامبی وزیر» و «مرد شمالی» شناخته می‌شود، صداپیشگی پرنسس پیچ را در انیمیشن برادران سوپر ماریو برعهده خواهد داشت و دومین کار صداپیشگی خود را پس از فیلم «کریستال تاریک: عصر مقاومت» تجربه می‌کند.

آنا تیلور
دانکی کونگ

قطعا این شخصیت محبوب جدا از بازی محبوب دانکی کونگ درون انیمیشن های دیگه هم حضور داشته مثل رالف خرابکار.

دانکی کنگ برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ و در بازی پلتفرم دانکی کنگ ظاهر شد. شخصیت ماریو نیز برای اولین بار در این بازی به گیمرها معرفی شده بود.دانکی کنگ از یک ضدقهرمان به قهرمانی شاداب و بامزه تبدیل شد که از قدرتش برای مبارزه با دشمنان دوستان خود و محافظت از موز‌ها استفاده می‌کند.

ست روگن صداپیشگی دانکی کنگ را بر عهده خواهد داشت و این کاراکتر قطعا با شخصیت بامزه و خنده‌دار او متناسب است.

ست روگن
کرنکی کنگ

پدربزرگ بداخلاق دانکی کنگ و یکی از شخصیت‌های مکمل انیمیشن برادران سوپر ماریو است. کرنکی کنگ که از سال ۱۹۸۰ و از بازی‌های آرکید دانکی کنگ شناخته می‌شود، معمولا در بازی‌های ویدیویی یک راهنمای بداخلاق است که اغلب با دیالوگ‌های خود دیوار چهارم را می‌شکند.

فرد آرمیسن که بیشتر به خاطر حضورش در برنامه زنده شنبه شب معروف است، صداپیشگی کرنکی کنگ را بر عهده دارد.

فرد آرمیسن
فورمن اسپایک:

اسپایک برای اولین بار در سری بازی‌های ویدیویی‌ گروه سرکوب ظاهر شد.او شروری بود که در یک فضای ساختمان‌سازی کار می‌کرد و سعی داشت مانع از پیشرفت ماریو و لوئیجی شود. او با صداپیشگی سباستین مانیسکالکو، بازیگر «مرد ایرلندی» در انیمیشن حاضر شده است. فورمن اسپایک همانند بازی می‌تونست شخصیت منفی داشته باشه ولی درون این انیمیشن به اینصورت نیست و در انتهای این انیمیشن به ماریو افتخار میکنه چیزی که شاید خیلی ها منتظرش بودیم.

به تک تک شخصیت های مهمی که در این انیمیشن حضور داشتند پرداختیم در ادامه با ما همراه باشید با نقد انیمیشن برادران ماریو

مایکل جلنیک و آرون هووارت با سابقه کارگردانی انیمیشن “teen titans go” وظیفه کارگردانی انیمیشن برادران سوپر ماریو رو بر عهده دارند.

هووارث در خصوص حمایت های شرکت نیتندو در جریان تولید این انیمیشن گفته است :

تمام اهداف و تلاش‌های ما چه در داستان‌سرایی و چه در نمایش جلوه‌های بصری، بر این محوریت قرار داشت که بتوانیم اثری کاملا وفادار و بازتاب‌دهنده‌ی مولفه‌های سری ماریو را خلق بکنیم. شرکت نینتندو در تمامی مراحل این روند همراه ما بود

سری بازی‌های ماریو از آن آثاری هستند که حتی اشخاصی که اهل تجربه‌ی ویدیوگیم نیستند هم اسم آن‌ها را شنیده‌اند یا حداقل یک بار آنان را تجربه کرده‌اند.

برادران سوپر ماریو

ما در انیمیشن The Super Mario Bros. Movie با ماریو لوله‌کش و برادرش لوییجی آشنا می‌شویم؛ دو فرد سرخورده‌ای که از کارشان بیرون آمدند و کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کردند اما هنوز در آن موفق نیستند. ماریو و لوییجی برای اینکه بتوانند خود را به مردم شهر بروکلین ثابت کنند؛ وارد لوله‌های گرفته شهر می‌شوند تا شهر را نجات دهند اما در نهایت سر از یک دنیای دیگر در می‌آورند. ورود آنها به دنیای دیگر همانا و جدا شدن راه این دو برادر، همانا!

در دنیایی که آنها واردش شدند، لاکپشت‌های شخصیت‌های خبیثی هستند و سردرمدار آنها لاکپشت غول‌پیکری به نام بوزر است که با به دست آوردن ستاره قدرتمند، حالا قصد دارد پرنسس سرزمین قارچ‌ها یعنی پرنسس پیچ را نیز به عقد خود در بیاورد! عشق بوزر به پیچ یک عشق یک طرفه است و پیچ می‌خواهد با کمک ماریو، دنیای خود را از شر این لاکپشت بدذات، رها سازد.

خب در ابتدای انیمیشن لوگوی مطلق قرمز نینتندو و نوشته سفید رنگ که به من آرامش خاصی میده آرامشی که گیمر ها بیشتر میتونند این مورد درک کنند یه جورایی امضای این انیمیشن محسوب میشود.

در ابتدای انیمیشن کل ماجرا معلوم میشود و کل شخصیت ها و افراد انیمیشن به دو دسته تقسیم میشن

یخ شخصیت خوب

آتش شخصیت های شرور

یکی از دیالوگ هایی که در همان ابتدا میشنویم این است که بوزر میگوید یا دروازه را بازکنید یا بمیرین . چرا در ابتدای این انیمیشن با همچین دیالوگی روبرو میشویم چون همانطور که گفتیم کل انیمیشن برادران سوپر ماریو به دو دسته تقسیم میشه

دسته اول : دسته ای که ترس از شکست در مقابل بوزر دارند

دسته دوم :دسته ای که میخواهند برنده شوند در برابر بوزر

در انتهای فیلم یک دیالوگ جالب دیگه ای وجود دارد قسمتی که پرنسس پیج قارچ آبی رنگی را به بوزر میدهد و به او میگوید یا میخوری یا مجبوری که بخوری. این دقیقا مشابه همون دیالوگی هست که در همان ابتدا بوزر بیان میکند.

این دیالوگ ابتدا و انتها نشان دهنده رعایت تقارن در این انیمیشن است.

خب حماسه های زیادی درون انیمیشن وجود داره که به آنها اشاره میکنیم

دانکی کونگ که حتی درون انیمیشن بازی آن هم مروی میشه

ماشین سواری ماریو و یارانش همانند بازی ماریو کارت

و در انتها که شخصیت یوشی: یک دایناسور خیالی دارای رفتارهای انسانی است و در بازی‌های منتشر شده توسط نینتندو ظاهر می‌شود. این موردی است که باعث میشود تا بتوان حدس زد نسخه بعدی این انیمیشن هم ساخته خواهد شد.

شخصیت آبی رنگ عجیب و پرحرف داخل زندان بوزر شخصیتی که خیلی زود محبوب شده و دیالوگ هایی عجیب بیان میکرده است مثل :

در دنیای واقعی آدم های عاقل دیوانه خطاب میکنند.

یا

زمان هم عین امید توهمی بیش نیست.

یا

امید جز رهایی خوشایند مرگ نیست.

و یا دیالوگی که در پایان انیمیشن بیان میکند:

به پایان رسیدیم با شادی که میتونه این پایان شاد نباشه و همه ی این ها پایانی پوچ باشه.

و آخرین دیالوگی که باید بهش اشاره کنیم دیالوگ :

این انیمیشن واقعا انیمیشن خوش ساختی بود و به صورتی بود که شما در طول فیلم اصلا خسته نمیشید و تا پایان از فیلم لذت میبرید.

میشه گفت که فیلم توانسته یک اقتباس خوب باشه و باعث بشه که شما مجددا دلتون بخواد برگردید به بازی قارچ خور و این بازی رو مجددا تجربه کنید.

این انیمیشن درسته که برای خیلی ها حس نوستالژیک را زنده کرد ولی برای نسل جدید و کودک امروز هم با توجه به دنیای رنگارنگی که داره میتونه خیلی جذاب باشه و باید در نظر داشته باشیم این انیمیشن در زمانی درست منتشر شده ، زمانی که دیزنی با ساخت دو انیمیشن دو شکست بزرگ و ضرر های مالی را تجربه کرده است این انیمیشن موفق میشه فروش بالایی رو تجربه کند و میشه گفت اگر دیزنی زرنگ باشه میتونه درس بگیره و در انیمیشن های جدیدش شکست هایی که تجربه کرده است رو جبران کند.

تا اینجا همش از خوبی های انیمیشن صحبت شد برسیم که بخش ضعف های انیمیشن.

این انیمیشن توانایی انتقال کامل احساسات رو نداره. مثلا برادران ماریو برای هم دیگه هر کاری میکنند پای هم هستند اما این احساس برادری به صورتی به نمایش گذاشته نشده است که ببینده هم این احساس رو داشته باشه.

یا احساس عشق بوزر به پرنسس این احساس جوری که بیننده حس میکنه بوزر عاشق نیست و این الکی است و یا شاید حتی بوزر فقط دنبال بهونه است که بتونه دنیای قارچ ها و سایر دنیا ها رو فتح کنه.

شاید بهتر بود تایم انیمیشن مقداری طولانی تر بود ولی مقداری بیشتر به یکسری از جزئیات درون فیلم توجه میشد به خصوص به صورتی بود که احساسات های لازم به بیننده منتقل میشد و یا شاید کمی پرنسس مقاومت بیشتری میکرد در بخشی که بوزر درخواست ازدواج کرد و تود را آزار داد.

به هر حال این انیمیشن به صورتی هست که واقعا میتونه شما رو با خود همراه کنه تا زمانی رو فارغ از مشکلات بیرون غرق دنیای رنگارنگ سوپر ماریو شوید.

در پایان به قول کاراکتر آبی داستان :

زندگی غم انگیزه ، زندان هم جای غم انگیزیه

زندگی درون زندان جای خیلی غم انگیزیه

تریلر منتشر شده از فیلم برادران سوپر ماریو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *