نقد و بررسی فیلم Thirteen Lives

Thirteen Lives

کارگردان: Ron Howard

نویسنده: William Nicholson

بازیگران: Viggo Mortensen, colin farrell, Joel edgerton

ژانر:بیوگرافی، درام، ماجراجویی و هیجان انگیز

مدت زمان فیلم: 150 دقیقه

قابلیت دیدن با خانواده : بله

نمره Moviej2 به این فیلم از 10:

در ابتدا ران هاوارد کارگردانی است که افراد سینما او را به خاطر موقعیت های زیادش کنار راسل کرو میشناسند.

ران هاروارد در جدید ترین کار خود به تایلند میرود برای ساخت فیلمی بر اساس واقعیت که در سال ۲۰۱۸ در غاری در تایلند اتفاق افتاده است.

این فیلم درباره ی عملیات نجات ۱۲ نوجوان به همراه مربی فوتبالشون در غار تام لوآنگ هست که به دلیل آبگرفتگی امکان رفت و آمد به داخل آن وجود ندارد. این گیر افتادن به مدت 18 روز طول میکشد و در این 18 روز آنها با مشکل کمبود، آب، غذا و خطرات ناشی از غار روبرو میشوند.

این فیلم در سبک بقا و همون طور که اعلام کردیم بر اساس داستان واقعی طراحی شده است. در ابتدا داستان هم شاهد این هستیم که مقامات تایلند امیدوار هستند که بتوانند با توانایی ها و ظرفیت های خودشون اقدام به نجات کنند.

Thirteen Lives
Thirteen Lives

ولی کمی بعد متوجه میشوند که این مورد تقریبا غیر ممکن است و مجور میشوند که از کشور های دیگر درخواست کمک کنند.

در واقعیت چیزی در حدود 1000 نفر در عملیات نجات شرکت داشتند و این نجات یکی از پیروزی های بزرگ برای امید و بشریت بود.

هر فیلمی، قهرمان های خودش داره قهرمان های این فیلم هم غواص هوایی هستند که از کشور های مختلف برای نجات این ۱۳ نفر اومدن.

یکی از نکات منفی فیلم Thirteen Lives رفت و آمد های زیاد بیرون غار است که البته به نظر عادی میاد اما یکی از نکات منفی هم دقیقا همین هست چون این فیلم روی هیچ کاراکتری فکوس نمیکند که مخاطب بخواد جذب این مورد بشود واین خیلی عجیبه.

یکی دیگر از نکات منفی فیلم این هست که خیلی کم به خانواده بچه ها و استرسی که دارن تحمل میکنند میپردازد. شاید اگر یکم بیشتر روی این بخش مانور میداد بیشتر میتوانست حس نگرانی را به بیننده خودش منتقل کند.

ران هاوارد با کارگردانی خوبی که داره تقریبا تونسته با لانگ شات های درون غار مقداری هیجان رو به ارمغان بیاره و یک سری از عیب هارو بپوشوند.

لحظه نجات نوجوانان
لحظه نجات نوجوانان

یکی از نکات عجیب این فیلم فرق این فیلم با روایت اصلی هست در روایت اصلی غواص های خود تایلند خیلی زحمت میکشند و از همه مهم تر این که غواص هایی که از کشور های مختلف میایند که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

 یکی از آن ها غواص های چینی هستند که در روایت اصلی نقش مهمی دارد. اما در روایت هاوارد غواص های تایلندی آدم های نادانی هستند که کاری رو نمیتونند از پیش ببرند .

تمام غواص ها به زبان انگلیسی صحبت میکنند اما خبری از غواص چینی در فیلم Thirteen Lives  نیست.

به صورت کلی در این فیلم  خبری از جزییات نیست و فقط کلیات روایت هست که مخاطب میبیند.

خبری از بازیگری نیست، بازیگر های خیلی خوبی در این فیلم هست که به علت متمرکز نبودن فیلم و داستان بر روی آن ها اصلا به چشم بیننده نمیان.

در این فیلم خبری از هیجان کلی نیست و فقط شاید قسمت هایی از فیلم برای مخاطب هیجان انگیز باشد  .

خبری از احساس نه تنها درون فیلم بلکه در چهره بازیگر ها هم نیست .

شاید اگر ران هاروارد تصمیم میگرفت که فیلم را در حدود 30 دقیقه کوتاه تر کند در عملکرد کلی بهتر میتوانست ظاهر شود ولی خب متاسفانه ران هاروارد همچین تصمیمی برای Thirteen Lives  نگرفته است.

تریلر منتشر شده از Thirteen Lives

و در آخر این فیلم با این که اصلا جزو کار های برتر ران هاوارد نیست و در کنار این همه نکته منفی که در این فیلم وجود دارد، به لطف ران هاوارد و فیلمبرداری خوب تماشای این فیلم باعث میشود که در پایان احساس رضایت کنید و از انتخاب این فیلم پشیمان نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *