متیو پری

متیو پری
متیو پری  (متیو لانگفورد پری)
تاریخ تولد: 19 آگوست سال 1969 ، متولد ویلیامزتاون در ماساچوست
حرفه: هنرپیشه و کمدین آمریکایی و کانادایی

زندگی شخصی:

متیو پری دوران نوجوانی خودش را در اتاوا گذراند و در آن جا تبدیل به یک ستاره تنیس شد(او در این زمان به تیم ملی تنیس کانادا نیز دعوت شد). او تحصیلات ابتدایی را در دبستان راک کلیف پارک اتاوا گذراند. بعد از آن و در سن 15 سالگی به لس آنجلس کوچ کرد تا در کنار مادربزرگ و پدرش زندگی کند.

در سال 1987 بروز یک مصدومیت باعث شد تا دوران تنیس متیو پری خیلی زود به پایان برسد ولی در همین مدت کوتاه او در بخش های مختلفی توانست افتخار آفرینی کند.

متیو فرزند سوزان ماری و جان بنت است. سوزان ماری روزنامه نگار کانادایی و دبیر مطبوعاتی پیر ترودو (نخست وزیر سابق آمریکا) و جان بنت بازیگر، خواننده و مدل سابق آمریکایی است.

ازدواج سوزان ماری و جان بنت خیلی زود و در زمان نوزادی متیو پری از هم جدا شدند.

در زمان حضور در لس آنجلس علاقه او به بازیگری افزایش پیدا کرد.

متیو پری اولین رابطه جدی خود را با جولیا رابرتس، بازیگر برنده جایزه اسکار، تجربه کرد. این رابطه در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و کمتر از یک سال به طول انجامید.

بعد از رابرتس با یاسمین بلیث، بازیگر و مدل، وارد رابطه شد. این رابطه در سال ۱۹۹۸ آغاز شد و در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید.

در سال ۲۰۰۶ با لیزی کاپلان، بازیگر و کمدین، وارد رابطه شد. این رابطه شش سال به طول انجامید و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید.

پری در سال ۲۰۱۸ با مالی هرویتز، بازیگر و مدل، وارد رابطه شد. این رابطه در سال ۲۰۲۰ با خواستگاری پری از هرویتز به اوج خود رسید. با این حال، این زوج در سال ۲۰۲۳ از یکدیگر جدا شدند.

در ارتباط با یاسمین بلیث خود پری بیان کرده است که بلیث یکی از زنان مورد علاقه او در زندگی است.

همچنین پری در ارتباط با هرویتز نیز گفته است که هرویتز عشق زندگی او است.

متیو پری در طول زندگی خود با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم کرده است. این اعتیاد تأثیر زیادی بر زندگی او داشته است، از جمله مشکلات سلامتی، مسائل مالی و روابط شخصی.

پری اولین بار زمانی که 1۴ سال داشت، به مواد مخدر معتاد شد. او برای درد کمر خود ویکودین تجویز شد، اما به سرعت به این دارو اعتیاد پیدا کرد

. او در سال ۱۹۹۷ یک برنامه ۲۸ روزه برای ترک اعتیاد به ویکودین را گذراند، اما اعتیاد او همچنان ادامه داشت.

در سال ۲۰۰۰، پری به دلیل بیماری پانکراتیت ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) وزن کم کرد. این بیماری ناشی از مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر بود. انتشار چندین عکس از پری در این دوره، که او را در وضعیت آشفته‌ای نشان می‌داد، جنجال‌های زیادی به پا کرد.

پری در سال ۲۰۰۱ برای ترک اعتیاد به اپیوئید (خصوصاً ویکودین و متادون)، آمفتامین و الکل دوباره یک دوره توانبخشی را گذراند. این دوره موفقیت‌آمیز بود و پری توانست اعتیاد خود را ترک کند.

پری در سال‌های بعد نیز با اعتیاد دست و پنجه نرم کرد و چندین بار برای ترک اعتیاد به مراکز توانبخشی مراجعه کرد. او در سال ۲۰۱۲ برای ترک اعتیاد به الکل به یک مرکز توانبخشی رفت. او در سال ۲۰۱۳ برای ترک اعتیاد به مواد مخدر به یک مرکز توانبخشی دیگر رفت.

پری در سال ۲۰۲۳ در یک مصاحبه با مجله پیپل گفت که اعتیاد او “یک بیماری مزمن” است و او همیشه در حال تلاش برای بهبودی است. او گفت: “من هر روز با اعتیاد خود مبارزه می‌کنم، اما من به بهبودی خود ادامه می‌دهم.”

پری در مصاحبه‌های خود گفته است که اعتیاد او ناشی از مشکلات دوران کودکی و نوجوانی او بوده است. او گفته است که در دوران کودکی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و این امر باعث ایجاد احساسات منفی در او شده است. او همچنین گفته است که در دوران نوجوانی خود از مشکلات اضطرابی رنج می‌برده است.

اعتیاد پری تأثیر زیادی بر زندگی او داشته است. او گفته است که اعتیاد او باعث شده است که او روابط خود را با خانواده و دوستانش از دست بدهد و همچنین باعث شده است که او شغل خود را از دست بدهد.

زندگی حرفه ای:

متیو پری در ابتدا در چند آگهی تبلیغاتی تلویزیونی ظاهر شد و سپس نخستین بازی خودش را در سال 1987 در سریال شانس دوباره ایفا کرد.

متیو در سریال شانس دوباره نقش یک پسر جوان را ایفا میکرد که تلاش میکرد به عنوان یک بازیگر موفق شود.

متیو پری در سال 1988 در فیلم شبی در زندگی جیمز ریردون  ایفاس نقش کرد. این فیلم در گیشه موفقیت قابل توجهی نداشت.

سریال کمدی سیدنی محصول سال 1990 شبکه CBS مجموعه بعدی بود که متیو پری در آن ایفای نقش کرد. او در این سریال در کنار ولری ان برتینلی و کریگ برکو ایفای نقش کرد.

بعد از این سریال او در چند فیلم تلوزیونی از قبیل مرا آنا صدا کن در سال 1990، روابط مرگبار در سال 1990 و زندگی های موازی در سال 1994 ایفای نقش کرد.

در سال 1994 مهمترین پیشنهاد بازیگری به متیو پری داده شد و او برای نقش چندلر بینگ در سریال دوستان یا همان فرندز انتخاب شد. بازی در این سریال تا 2004 ادامه داشت و این سریال بهترین کار در کارنامه متیو پری است.

متیو پری در سریال فرندز
متیو پری در سریال فرندز

در میان این سریال او در فیلم همه نه یارد در کنار بروس ویلیس، آماندا پیت و مایل کلارک ایفای نقش کرد. این فیلم با وجود دریافت بازخورد های متقاوت، توانست از نظر تجاری به موفقیت برسد.

بعد از پایان سریال دوستان در سال 2004متیو در فیلم داستان ران کلارک ایفای نقش کرد. متیو پری با بازی در این فیلم توجه منتقدین به خودش را جلب کرد.

بعد از این فیلم در سال 2011 متیو پری در سریال آقای سان شاین ایفای نقش کرد که این سریال بخاطر دریافت نمرات پایین کنسل شد و ادامه نیافت.

ادامه بده سریال بعدی بود که در سال 2012 تا 2013 با بازی پری پخش شد.

بعد از این به عنوان مهمان متیو در سزیال همسر خوب ایفای نقش کرد و این ایفای نقش منجر به حضور او در دنباله این سریال به جنگ خوب شد.

در سال 2014 بازی در نمایش پرتاب کننده ی سگ باعث شد تا پری اولین حضورش در تلویزیون بریتانیا را تجربه کند.

بعد از این نمایش او به عتوان بازیگر نقش اصلی نمایش پایان حسرت انتخاب شد و در سا 2015 نیز در کمدی وب درمانی حضور پیدا کرد.

سریال بعدی که او در آن ایفای نقش کرد سریال زوج عجیب بود که دو سال فیلمبرداری آن زمان برد.

آخرین سریال ساخته شده با حضور کندی ها: بعد کمولت بود.

بعد از آن در کارنامه او فقط حضور در دورهمی سریال دوستان یا فرندز دیده میشود.

کتاب فرندز: دوستان و عاشقان

این کتاب تنها کتابی است که متیو پری در طول زندگانیش آن را نوشته است.

این کتاب یک مکاشفه ای دردناک است. کتابی که چهره واقعی و دردمند متیو پری را پشت نقاب خندان چندلر بینگ پنهان شده است به ما نشان میدهد.

کتاب متیو پری
کتاب متیو پری

او در این کتاب اعتراف میکند که بعد از برداشت صحنه ی ازدواج با مانیکا، میرود که خودش را به مرکز درمانی ترک اعتیاد برساند.

متیو بخش زیادی از جوانی اش را با اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست و پنجه نرم کرده است. اعتیادی که باعث شد نیمی از عمرش را در مراکز درمانی ترک اعتیاد بگذراند.

متیو پری در این کتاب اعتراف میکند که با یک حساب سرانگشتی متوجه میشود که تا به حال 9 میلیون دلار هزینه کرده است تا بتواند هشیار باشد.

در تاریخ 28 اکتبر سال 2023 خبر فوت ناگهانی متیو پری دنیای سینما را اندوهگین کرد. همه بینندگان دنیای سینما با متیو پری در نقش چندلر بینگ خاطره داشتند و این اتفاق همه را ناراخت کرد.

ما هم به نوبه خود این اتفاق دردناک را به طرفداران این شخصیت و طرفداران سریال فرندز تسلیت میگوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *