نقد و بررسی Black panther: Wakanda forever

Black panther: Wakanda forever

کارگردان:ryan coogler

نویسندگان:Ryan Coogler,Joe Robert Cole

بازیگران:letitia wright,lupita nyong’o,danai gurira

ژانر:اکشن، درام، ماجراجویی

مدت زمان فیلم: 161 دقیقه

قابلیت دیدن با خانواده: بله

نمره Moviej2 به این فیلم از 10: 7.3

Black panther: Wakanda forever

واکاندا برای همیشه

واکاندا ابدیت

نام هایی هستند که بر روی این فیلم گذاشته شده است.

بگذریم

پلنگ سیاه فیلمی که بدون  چادویک بوزمن هست. یک کار بسیار بسیار دور از ذهن که توسط کارگردان به زیبایی بوجود آمده است.

فوت چادویک بوزمن باعث شد تا فیلمنامه ای که برای قسمت دوم پلنگ سیاه آماده شده بود تا مرز نابودی پیش برود. اما با موفقیت هایی که قسمت اول این فیلم توانسته بود بدست بیاورد مارول نمیتوانست از ساخت قسمت دوم آن بگذرد.

موضوع این فیلم هم مانند سایر فیلم های مارول دفاع و جنگ بر سر قدرت است ولی در کنار این موضوع اهداف دیگری هم در این فیلم وجود دارد.

در ادامه میخواهیم به اهداف Black panther: Wakanda forever بپردازیم.

همان طور که گفتیم در ابتدا چادویم عزیز فوت میکند و مارول باید فیلنامه را تغییر دهد و یک پلنگ سیاه جدید را در فیلم بوجود بیاورد.

مارول برای ادای دین به چادویک بوزمن تی چالا را هم مانند خود او در فیلم به صورت ناگهانی و شوکه کننده حذف میکند و سپس برای او در فیلم مراسم سوگواری برگذار میکند.

این شروع به این صورت منجر به وجود آمدن یکی از بهترین آغاز های مارول میشود.(حتی یکی از قدرتمندترین آنها)

تا بدینجای فیلم مارول بهترین روند ممکن را برای این فیلم در پیش گرفته است و انتظار مخاطبین را بالا میبرد.

نکته‌ای خیلی مهم در اینجا اینست که مارول چرا تصمیم نگرفت فقط یک نفر را جایگزین چادویک کند و فیلنامه هم تغییر پیدا نکند؟!

پلنگ سیاه در اینجا به صورت جیمز باند میشود که یک مامور مخفی سی آی ای هست و با مرگ هربار او باید یک نفر جدید به جایگاه جیمز باند برسد و ادامه دهنده جایگاه نفر قبلی خود باشد.

برای همین هم مارول تصمیم میگیرد تا یک پلنگ سیاه دیگر بوجود آورد دقیقا مانند جیمز باند! وقتی یک پلنگ سیاه میمیرد باید یک پلنگ سیاه دیگر جانشین او شود تا از واکاندا محافظت کند.

فقط این کار مارول منجر به وجود آمدن یکسری اختلالات در فاز چهارم مارول میشود که باید ببینیم برای این موضوع راکاری در نظر گرفته شده است.

مارول در این فیلم تمام تلاشش را بکار میگیرد تا نبود چادویک عزیز به چشم نیاید ولی متاسفانه باید بگوییم که مخاطب جای خالی او را در این فیلم حس میکند ولی شاید اگر مارول فقط بصمیم به تغییر بازیگر میگرفت این موضوع خیلی بیشتر به چشم می‌آمد.

همانطور که گفتیم فیلم خوب شروع میشود و هر چه جلوتر میرود حساس تر هم میشود.

یکی از مواردی که مارول اخیرا خیلی وارد فیلم هاش کرده است دیالوگ هایی با چاشنی کمدی است که در این فیلم هم ما دقیقا شاهد این مدل دیالوگ ها هستیم و این موضوع باعث میشود که تعداد دیالوگ های ماندگار فیلم به سختی از سه مورد تجاوز کند.

شوری دختر ملکه در زمان مرگ ملکه بیان میکند:

الان با آخرین عزیز زندگیم خداحافظی کردم قلبم با اون تابوت رفت

یا

اگر به قصد انتقام وارد جنگی بشی حفره‌ی درونت پر نمیشه بلکه بزرگ تر میشه و در نهایت میبلعتت

در سکانس پایانی نمود این دیالوگ بالا را در پلنگ سیاه جدید مشاهده میکنیم زمانی که میتوانست نامور را از بین ببرد ولی …

تقریبا 1 ساعت انتهایی فیلم بود که پلنگ سیاه بعدی معرفی میشود.

پلنگ سیاه جدید

به نظر ما این مورد نقطه عطف بزرگی داخل این سری بود، که مثل باقی فیلم های مارول نبود که از ابتدا فیلم برود سراغ اصل ماجرا و تا انتها سر همین مورد جنگی رخ دهد.

حداقل داخل این سری یک ساعت آخر این اتفاق افتاد که یکی از علت های تایم بالای فیلم هم همین مورد هست دیر بها دادن به اصل ماجرا که به نظر ما باعث شد فیلم جذاب تر به نظر برسد.

مهم ترین اتفاق درون این فیلم جدا از لباسی با طرح آیرون من، شخصیت منفی فوق العاده، بچه داشتن تی چالا، حتی دیالوگ کوکول خان به یکی از افرادش در انتهای فیلم که بالاخره روزی میاد که واکاندایی ها به کمک ما نیاز دارند و یا حتی وقتی که  استعمار گر در قفل و زنجیر انتخای فیلم نجات میدن و هزار مورد دیگر هیچ کدام به اندازه‌ی این موضوع مهم نیستند:

شاید پلنگ سیاه بعدی ای هم در کار باشد

بگذریم

مهم ترین اتفاق این فیلم برای طرفدار ها حضور مایکل بی جوردن در چند لحظه ای فیلم بود که به درستی این مورد ظاهر شد و کار خودش را کرد با الهاماتی که به شوری توسط او داده شد.

کوکول خان

داستان جالبی دارد و البته دقیقا برخلاف داستان بوجود آمدن مردمانش. آنها اما شهری زیبا بنا کردن داخل فیلم هم عالی بوده و زیبا

در انتها

نمی‌دونیم تا الان این فیلم دیدین یا نه و شاید شما هم مثل ما قبل از دیدن این فیلم از دیدن آن مردد بودید ولی باید به شما بگوییم که در دیدن این فیلم از مارول شک نکنید.

ما تا بدینجا تلاش کردیم نکاتی را بیان کنیم که باعث شود شما این فیلم را ببینید و قطعا نکات دیگری هم هست که به چشمان ما نیامده است و یا آن را بیان نکردیم مثل موسیقی اعجاب انگیز موجود در این فیلم.

نظر خودتون را با ما در ارتباط با Black panther: Wakanda forever بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *